حامد اسماعیلی

رشته ی مدیریت بازرگانی

بازدیدها: 264

توضیح رشته ی مدیریت بازرگانی به زبان ساده در 4 دقیقه توسط حامد اسماعیلی

رشته مدیریت بازرگانی چیست ؟

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکتهای تجاری است زمانی یک شرکت میتواند بین خود، مشتریان و خریداران خود رابطه تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد. شخصی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و ارائه و معرفی درست و اصول محصول یا خدمات یک شرکت کوشش می کند و به صورت طبیعی مدیر بازرگانی شخصی است که نقش اساسی در سود و ضرر شرکت ها دارد.

دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی اموزش عالی است و مقصود از تشکیل این دوره اموزش نیروی انسانی تکنیسین موردنیاز سازمان ها، ادارات، مؤسسات و شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظیفه ها و هدف های مختلف در سطوح کارشناسی می باشد.

گرایش های رشته مديريت بازرگاني برای ادامه تحصیل چه هستند؟

از جمله اصلی ترین گرایش های رشته مدیریت بازرگانی، میتوان به مواردی که در لیست زیر آمده اند اشاره نمود :

بازاریابی

بازرگانی بین المللی

تجارت الکترونیکی

مدیریت استراتژیک

بازرگانی داخلی

کارافرینی

گرایش های مالی

بیمه

تحول

مدیریت بازرگانی چیست

هدف رشته مديريت بازرگاني

هدف از این رشته عبارت است از:شناخت دقیق با وظیفه های اساسی سازمان های بازرگانی، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در آشنایی مباحث مبتنی به مدیریت، جمع آوری و تفکیک و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مباحث، محاسبه راه حل های گوناگون در خصوص هر مسئله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات متخذه.

دروس رشته مدیریت بازرگانی :

ردیفنام درس
1آمار و کاربرد آن در مدیریت 2
2آمار و کاربرد آن در مدیریت 1
3اصول حسابداری 1
4اصول حسابداری 2
5اقتصاد خرد
6اقتصاد کلان
7بازاریابی بین المللی
8بازاریابی و مدیریت بازار
9بازرگانی بین المللی
10بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان
11پول و ارز و بانکداری
12تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
13تحقیق در عملیات 1
14تحقیق در عملیات 2
15تحقیقات بازاریابی
16توسعه اقتصادی و برنامه ریزی
17حسابداری صنعتی 1
18حسابرسی 1
19حقوق اساسی
20حقوق بازرگانی
21حقوق بازرگانی بین الملل
22روابط صنعتی
23روان شناسی کار
24روش تحقیق در مدیریت
25ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1
26ریاضیات و کاربرد ان در مدیریت 2
27زبان تخصصی 1 و 2
28زبان تخصصی 3 و 4
29سازمان های پولی و مالی بین المللی
30سمینار در مسائل بازاریابی
31سمینار در مسائل مالی
32سیاست پولی و مالی
33سیستم های خرید، انبارداری و توزیع
34سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
35مبانی سازمان و مدیریت
36مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن
37مدیریت استراتژیک
38مدیریت تولید
39مدیریت رفتار سازمانی
40مدیریت مالی 1
41مدیریت مالی 2
42مدیریت منابع انسانی
43کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت

بازار کار “رشته مدیریت بازرگانی”

دانشجویان این رشته به واسطه ی شناخت کافی از کسب و کارها و طریقه ی ایجاد تجارت موفق، شانس بالایی جهت موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به مباحث مربوط به بازار، تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آن ها ، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان آشنایی لازم را دارند. از این جهت تونایی استخدام در واحدهای بازرگانی سازمان ها را دارند و می توانند به خوبی در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی مشغول به کار شوند. یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. اما انتظار میرود این فارغ التحصیلان در کنار کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، بعد از کسب تجربه های کافی بتوانند مسئولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمان ها برعهده گیرند.

بعضی از مشاغل مربوط به رشته مدیریت:

مشاغل مرتبط با بازاریابی در سطوح گوناگون از بازاریاب تا مدیر بازاریابی

فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)

فعالیت در بخش برند یا تحقیقات بازار شرکت ها

واحد فروش سازمان ها

فعالیت در حوزه بیمه، امور مالی و بانکداری، تجارت الکترونیک

آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی

فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مبحث های تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت مشتریان و شیوه ارتباط با آن ها، آشنایی فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمت ها به مشتریان زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی سازمانها را داشته و نسبت به دیگر گرایش های مدیریت باتوجه به فقدان رشته ای جایگزین از بازار کار مناسبی برخوردار هستند. طی این که دانشجویان این رشته باتوجه به شناخت کافی از کسب و کار و روش ایجاد تجارت موفق شانس متعددی برای موفقیت در حوزه‌ کارافرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به خوبی میتوانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار میرود این فارغ التحصیلان بعد از اکتساب تجربیات کافی بتوانند مسئولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند. همچنین، فارغ التحصیلان این دوره میتوانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ از اهمیت زیادی بهره مند است، مشغول به کار شوند. بعضی از شغل ها مربوط به این رشته عبارتند از: شغل های مرتبط با بازاریابی در سطح گوناگون از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، فعالیت در بخش برند یا تحقيق های بازار شرکت ها، واحد فروش سازمانها، فعالیت در حوزه بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات کالا)، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت الکترونیک، امور مالی و بانک داری.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *